Video

Thursday, May 27, 2010

HALUAN Pahang Hantar Wakil Ke MPT HALUAN Pusat

BANGI, 22 Mei - HALUAN Pahang telah menghantar wakil menyertai Mesyuarat Perwakilan Tahunan HALUAN ke-21 di Universiti Kebangsaan Malaysia pada 22 Mei 2010 yang lepas. Mesyuarat ini telah dirasmikan oleh Y.Bhg. Dato’ Haji Yusoff Dohab, Timbalan Ketua Setiausaha (Sosio-Ekonomi), Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) mewakili Ketua Setiausaha Y.Bhg. Dato’ Abd. Jabar Che Nai, Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW).

Seramai 600 perwakilan dan pemerhati HALUAN dari seluruh negara berkumpul bagi memenuhi tuntutan berorganisasi secara formal selain menemukan perwakilan HALUAN dari seluruh negara dalam suasana ukhuwwah dan persaudaraan. Pimpinan-pimpinan badan NGO-NGO lain turut bersama dalam majlis perasmiaan ini seperti Jemaah Islah Malaysia (JIM), Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA), Pertubuhan Mawaddah Malaysia (MAWADDAH), Aqsa Syarif, Aman Palestin, Yayasan Amal Malaysia, Kelab Rakan Siswa Islah Malaysia (Karisma-JIM), Kelab Siswa HALUAN Malaysia (HALUANSiswa) dan lain- lain pertubuhan juga turut hadir.

Y.Bhg. Dato’ Haji Yusoff Dohab, Timbalan Ketua Setiausaha (Sosio-Ekonomi), Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW)

Y.Bhg. Dato’ Haji Yusoff Dohab, Timbalan Ketua Setiausaha (Sosio-Ekonomi), Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW)

 Pimpinan-pimpinan badan NGO-NGO

Pimpinan-pimpinan badan NGO-NGO

HALUAN adalah sebuah pertubuhan bukan kerajaan yang mula menempatkan diri bersama masyarakat sejak tahun 2002 dengan usaha membantu mengubati masalah-masalah sosial, memberi bantuan kemanusiaan kepada masyarakat miskin, terbiar, anak-anak yatim, mereka yang ditimpa bencana dan sebagainya.
Objektif aktiviti-aktiviti HALUAN ialah membantu kerajaan dalam menangani masalah sosioekonomi terutama dalam aspek pembinaan keluarga bahagia, penyelesaian konflik keluarga dan remaja, saran keluarga tunggal, miskin dan anak yatim, mengekalkan semangat dan sifat prihatin dalam masyarakat Malaysia untuk menyumbang kepada keharmonian dan kerukunan masyarakat, dan menjadi bahan perantara penderma dan penerima derma.
Di dalam ucapan perasmian TKSU, Dato’ Haji Yusoff Dohab amat mengucapkan syabas kepada HALUAN kerana berjaya menjayakan program pembangunan Modal Insan (PPMI) di Kelantan dan Sabah pada tahun 2009 yang lalu. Beliau mengharapkan agar usaha ini dapat digiatkan lagi pada masa akan datang bersama-sama HALUAN dan juga badan NGO-NGO lain.
Dr Abdullah Sudin Abdul Rahman

Dr Abdullah Sudin Abdul Rahman

Perwakilan & pemerhati yang hadir

Perwakilan & pemerhati yang hadir

Selepas ucapan perasmian, kesemua perwakilan, pemerhati dan jemputan pimpinan NGO turut sama-sama mendengar ucapan dasar Presiden HALUAN Malaysia yang bertemakan "Meningkatkan Kualiti dan Mempertingkatkan Kuantiti". Dr Abdullah Sudin Abdul Rahman dalam ucapannya menekankan dua fokus HALUAN iaitu aspek pendidikan dan perkhidmatan.

"Memperkasakan institusi pendidikan bermula daripada unit-unit terkecil iaitu halaqah HALUAN sehingga institusi pendidikan yang besar seperti sekolah dan IPT", tegas Dr Abdullah Sudin Abdul Rahman.
Menurut Dr Abdullah Sudin Abdul Rahman lagi, "Dalam bidang perkhidmatan, HALUAN harus ke depan dalam menyediakan sistem perkhidmatan yang memberi kesan kepada perkhidmatan yang dapat menangani gejala sosial yang berlaku". Beliau mengajak semua ahli HALUAN dan semua badan NGO agar dapat bersama-sama dalam konteks permasalahan Palestin dan bersama-sama berganding bahu menyelesaikan isu ini.
Selepas majlis perasmian, tetamu dan perwakilan melawat pameran yang memaparkan aktiviti-aktiviti HALUAN seperti program pembangunan Modal Insan (PPMI) di Kelantan dan Sabah pada tahun 2009, Kompleks Pendidikan HALUAN, Kolej Teknologi Darul Naim dan Pameran Palestin.

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "HALUAN Pahang Hantar Wakil Ke MPT HALUAN Pusat"

Post a Comment